A MULHER QUE VENCEU DON JUAN
De Vrouw Die Don Juan Versloeg
Ter nagedachtenis aan mijn ouders
LA DONNA È MOBILE
Heimwee heb ik alleen naar de zee. Naar het
zeezicht van Foz. Hoezeer ik ook denk dat het dezelfde Atlantische Oceaan is,
beleef ik deze hier, die ik uit het raam van Monte da Caparica zie, niet als de
mijne. De Foz was iets anders.
De Foz was echt iets anders, zo bekeken vanuit
dat nieuwe huis dat het afgelopen jaar mijn dagen vulde met winkelen op zoek
naar de juiste siervoorwerpen voor de juiste plek. Hoeveel ik ook holde,
hoezeer ik me ook uitsloofde, toch zou ik nooit iets vinden dat bij Amaro in de
smaak zou vallen. Prachtig, maar ..... Híj kon wel goed kiezen. Of dacht dat ie
dat kon. Nooit was er iets perfect, behalve het werk dat uit zijn precieze
handen van de plastische chirurg kwam.
Ik heb altijd gevoel voor detail gehad,
waarschijnlijk als een uitvlucht uit het wezenlijke, uit datgene wat me in
werkelijkheid verontrust. Ik heb altijd een afleiding nodig gehad, een ieder
verschaft zich zijn opluchting naar vermogen. Op dit moment denk ik aan de
planten op m’n balcon, uitgedroogd, verschrompeld uit dorst naar mijn
gesprekken met ze. Ik heb heimwee naar het balkon. Niet zozeer naar het grote
huis, waar ik verdwaalde, wit en steriel, bloedmooi zoals Becas zei, bloedmooi
zei ik, voor een langzame dood zonder hoop op verandering van leven. Zij kon
dat niet begrijpen. Ik kon dat niet verduidelijken.
Synopsis:
“De Vrouw Die Don Juan Versloeg” bevat in het
fictieve plot drie personages met een donjuanesk karakter. Amaro Fróis is een
plastisch chirurg, die in vrouwen wraak zoekt op zijn duister verleden; Manaças,
een serial lover, onderdrukt een verboden gedrevenheid; Joana verzamelt de
mannen van haar vriendinnen. De drie zullen worden verslagen: de eerste door
een vrouw die hij onderschatte; de tweede door het ware object van zijn
onderdrukt verlangen; de derde door een gevangene, wiens partner zij verleidde.
De hoofdpersoon, Sara Dornelas, ontsnapt aan de dood, vindt de ware liefde en
vervult een oude droom door het volgen van een studie. Twee bijzondere
personen, de psycholooge Lúcia en Paulo, een commissaris van politie, spelen
een beslissende rol in de ontmanteling van een wijd vertakt crimineel netwerk
en in de bestraffing van de misdadigers, die verenigd zijn door een niet
bekende bloedverwantschap. Gedragen door levendige, soms dramatische, soms humoristische
dialogen, vindt de actie op meerdere locaties plaats. Het realistische effect
wordt versterkt door de introductie van echt bestaande personen, die met de
fictieve personages een samenspel voeren. Ondertussen wordt in Kopenhagen door
Manuela, een jonge doctoranda en nichtje van Doña Juana, een proefschrift over
het “Dagboek van een Verleider” van Kierkegaard voorbereid, welke zij met
succes verdedigt. Op deze wijze worden op het theoretisch vlak, de kronkels van
het verlangen qua actieniveau verspiegeld en is een sfeer van suspense tot aan
de laatste bladzijde van de roman gegarandeerd.
Sem comentários:
Enviar um comentário